Bevegelighetstrening

Bevegelighet er evnen til bevegelsesutslag i ledd og leddkjeder. Mange snakker om bevegelighet og tøying om hverandre, men det er ikke helt det samme. Tøying er øvelser som man gjør før eller etter aktivitet for å øke prestasjonsevnen, redusere muligheten for skader og å opprettholde bevegelsesutslag. Ved bevegelighetstrening ønsker man å få et større bevegelsesutslag.

Bevegelighetstrening og tøying kan trenes både aktivt eller passivt. Ved å tøye aktivt, øker man leddutslaget ved hjelp av sine egne muskler. Passiv tøying skjer for eksempel når en treningsvenn hjelper til eller ved hjelp av egen kroppsvekt. Aktiv bevegelighetstrening er leddutslag man kan oppnå med egen kraft, mens passiv bevegelighetstrening er leddutslag man oppnår ved for eksempel ved hjelp av en treningsvenn.

Det er viktig å varme godt opp før bevegelighetstrening. Ikke tren dette etter en hard økt, det er ikke bra for muskelfibrene. Tren ett og ett ledd om gangen og øk leddutslaget underveis, men ikke så mye at det gjør vondt. Gjør øvelsene kontrollert med rolige bevegelser. Ha lang varighet på hver øvelse, ca 45 sek to ganger og 30 sek pause. Deretter gjør det samme en gang til, men med litt lengre pause.

Forslag til øvelser med videoer fra Olympiatoppen.

 

Del artikkel