Kosthold

"Uten mat og drikke duger helten ikke".

Å ha et optimalt kosthold er viktig for å ha sunn helse, og får å prestere best mulig på trening og under konkurranser.

For utøvere anbefales det å spise 4-5 faste måltider per dag med variert mat, i tillegg kommer mellommåltider. Være nøye på væskeinntaket både, før, under og etter trening og konkurranser.

Olympiatoppens faktaark om idrettsernæring, som omhandler alt i fra mat og drikke før, under og etter trening til matallergi.

Olympiatoppens holdninger til kostholdstilskudd, risikovurderinger og info til stipendutøvere.


Sunn Idrett

Sunn Idrett er et samarbeidsprojekt mellom Norsk Friidrett, Norges Skiforbund, Norges Skiskytterforbund og Norges Orienteringsforbund. Hovedmålet til projektet er å:

  • Redusere forekomsten av spiseforstyrrelser blant unge idrettsutøvere
  • Øke unge idrettsutøveres kunnskap om kosthold og idrettsernæring
  • Heve kompetansen om idrettsernæring og idrett og spiseforstyrrelser blant trenere, ledere, foreldre,
  • Støtteapparat og helsepersonell tilknyttet idretten

Les mer om dette på Sunn Idrett

Kosthold

Del artikkel