Trening i kulde

Ved trening i kulde, anbefales det at man tar visse forholdsregler. Det er lurt å ha en lengre oppvarming enn det man normalt bruker. Spesielt er dette viktig for lungene, slik at de ikke "går i krampe". Forskningen mener det er en sammenheng mellom kuldeastma og trening i kulde. Det er en klar fordel hvis man kan bruke et munnstykke som varmer opp lufta før den går ned i lungene, slike finnes det noen av på markedet.

Hvis man har kjent astma eller merker tungpust ved kulde, bør man vurdere å avstå fra trening eller trene innendørs. Særlig gjelder dette dere som er ungdommer.

Dessuten er det viktig å drikke ekstra rikelig i kulde, da god væsketilførsel bedrer varmereguleringen i kroppen. Det er også viktig å kle seg godt, gjerne dobbelt med lue og ørevarmere, da man taper spesielt mye varme fra hoderegionen. Dessuten er det viktig å få på varme klær straks økta er ferdig og sørge for å komme fort inn i varmen igjen.

Det kan være lurt å gjennomføre kortere økter, og selvsagt gi seg hvis man begynner å fryse. Husk at en frostskade i huden kan man måtte slite med hele livet senere. For å redusere skadene på huden i ansiktet i kulde, kan det være lurt å sette på tape over nesen og kinnene.

Se NSSFs regler for konkurranser, punkt 6.6 om værforhold

Del artikkel