Forslag til ukesplaner

Når du har vært med på grunnleggende skiskyttertrening ett år, vil du måtte trene noe mer for å få framgang. Her følger noen rammer for hva du bør trene 2. og 3. året dersom du ønsker å forbedre deg i skiskyting.

Trening for 12 – 14 år
Fysisk aktivitet (idrett, lek, til og fra skolen, gymtimer m.m.) minst 2 – 3 timer pr. dag. Det er her en fordel at du beveger deg på ski når du har mulighet til det. Skileik er fint for å bli trygg på ski. Skal du bli god på ski må du bruke skiene flere dager i uka. Har du lite snø kan du benytte rulleskøyter.
Av de timene du er i aktivitet, bør skiskyttertreningen minst utgjøre dette:
Skiskyttertrening pr. år 30 uker
Skiskyttertrening pr. uke 2-3 økter
    
Forslag treningsuke 12-13 år

Sommeruke: 4 timer +
Man: Innskyting. 30-40 skudd presisjon. Mye enkeltskudd, papp/metall. Fokus avtrekk og pusting. Løp med lek-, imitasjon-, spenst-, hurtighet- og styrkeøvelser. 1,30 t
Tir: Fri aktivitet
Ons: Innskyting. 20 skudd presisjon, enkeltskudd, papp/metall. Kontrollpunkt. Kombinasjonstrening. Løp evt rulleskøyter med balanseleker. Stafetter. 1.30 t
Tors: Fri aktivitet
Fre: Sykkeltur i terrenget 1,0 t
Lør:Fri aktivitet
Søn: Fri aktivitet

Høstuke: 6 timer +
Man; Innskyting. 20 skudd presisjon, enkeltskudd. Kontrollpunkt, pusting og avtrekk. Kombinasjonstrening løp med lek-, imitasjon-, spenst-, hurtighet- og styrkeøvelser. 1,15 t
Tir: Langrennstrening 1,15 t
Ons: Innskyting. Løp evt rulleskøyter korte runder med 10 enkeltskudd papp. Kombinasjonstrening med stafetter 1,15t
Tors: Langrennstrening 1,15t
Fre: Fri aktivitet
Lør: Sykkeltur i terrenget 1,15t
Søn: Fri aktivitet

Vinteruke: 6 timer +
Man: Lekoppvarming. Innskyting. Ski, korte runder med 10 enkeltskudd. Kontrollpunkt,pusting og avtrekk.Komb.trening med hurtighet, med og uten staver - og sty:rke/stakeøvelser 1,15t
Tir: Skitrening 1,15t
Ons: Lekoppvarming. Innskyting. Kombinasjonstrening på ski, halvparten uten staver. Hurtighetstrening og stafetter 1,15t
Tors: Skitrening 1,15t
Fre: Fri aktivitet
Lør: Konkurranse eller skitur
Søn: Fri aktivitet

Her finner du en oversikt som viser treningsplaner for 3.-4. treningsår (15-16 år)
for sommeruke (mai - august), høstuke (september, oktober og til snøen kommer) og vinteruke (etter innkjøringsperioden på ski).

 

 

Del artikkel