
Hva er lisens?
Skiskytterlisensen er en forsikring, som er obligatorisk for alle skiskyttere fra 13 år og oppover. Forsikringen gjelder under trening og konkurranse, og man skal ikke kunne starte et skiskytterrenn uten at lisensen er betalt.
Hvor lenge gjelder en lisens?
En ordinær eller utvidet skiskytterlisens gjelder for en sesong, fra perioden 1. mai til 30 april året etter.
En engangslisens varer kun en konkurranse.
Hvordan løse lisens?
Dersom du har betalt skiskytterlisensen for utgående sesong, skal du automatisk motta en lisensfaktura for ny sesong, så snart denne er klargjort (ca. 1. mai). Er det første gang du skal løse skiskytterlisens, må du kontakte klubben din (enten leder eller lisensansvarlig), så vil de utstede en lisens til deg, som så dukker opp i MinIdrett.
Ingen i klubben min kan hjelpe meg med å få ordnet lisens?
Dersom ingen i klubben kjenner til hvordan man utsteder en lisens, så henvis de til følgende side: https://itinfo.nif.no/SportsAdmin_Lisens
Skulle du fortsatt ha utfordringer med å få ordnet med lisens, kontakt lisensansvarlig i Norges Skiskytterforbund på e-post: stig.flatebo@skiskyting.no.
Når må du løse lisens?
Du bør løse skiskytterlisens så snart som mulig, etter at du har mottatt denne. Lisensen gjelder også for trening, men er ikke gyldig før den er betalt. En utøver skal ikke kunne starte i et skiskytterrenn uten at lisensen er betalt.
Jeg er klubbleder og/eller lisensansvarlig og har fått beskjed om at en utøver trenger lisens. Hva gjør jeg?
Du må utstede lisens til utøveren i Klubbadmin/Sportsadmin. Her må du først sørge for at utøveren er registrert som aktivt medlem i klubben, før du kan sende ut lisensen.
Se info: https://itinfo.nif.no/SportsAdmin_Lisens
Lisens er fra 13 år og oppover, men skal man løse lisens fra den dagen utøver fyller 13 år eller fra 1. mai den sesongen man fyller 13 år?
Du trenger ikke løse skiskytterlisens før den dagen utøveren fyller 13 år. Fram til da, er utøveren dekket av NIF sin sentrale Barneidrettsforsikring.
Hvorfor ikke lisens før 13 år?
Utøvere under 13 år er dekket av NIF sin sentrale Barneidrettsforsikring og disse skal derfor ikke løse egen skiskytterlisens. Fra og med den dagen man fyller 13 år derimot, må løpere som skal gå skiskytterrenn ha egen skiskytterlisens.
Hvilke typer lisens finnes for skiskyting?
Det er to forskjellige helårslisenser i skiskyting (ordinær og utvidet lisens), samt engangslisens for de som kun sporadisk skal gå en konkurranse.
Den store forskjellen mellom ordinær og utvidet lisens er knyttet til ventetiden for oppstart av behandling. For de utøvere der rask behandling er av stor betydning, anbefales det at man tegner utvidet lisensforsikring. Alle lisensene inneholder Idrettens Skadetelefon, som gir profesjonell og effektiv hjelp gjennom hele skadeperioden og klare tilbakemeldinger i forhold til dekning og behandlingsalternativer.
Hva er en engangslisens?
En engangslisens er en forsikring som kun gjelder for en enkelt konkurranse og som må løses på renndagen hos rennkontoret. Den har en noe dårligere dekning enn vanlig skiskytterlisens og er ment som et alternativ for de som kun sporadisk stiller opp i en konkurranse. Engangslisensen gjelder naturligvis heller ikke under trening.
Hva koster lisensen?
Ordinær lisens koster 350 kr. pr. sesong
Utvidet lisens koster 850 kr. pr. sesong
Engangslisens koster 100 kr. per konkurranse
Hvordan melde skade?
Norges Skiskytterforbund benytter Idrettens Skadetelefon og Gjensidige som leverandør av lisensforsikring.
Melding av skade gjøres på følgende måte:
Er du under 18 år, må skademeldingen fylles ut av foresatte.
For at du skal ha krav på erstatning, må all behandling bestilles via Idrettens Skadetelefon.
Ved akutte skader som medfører risiko for liv og helse, henvend deg direkte til legevakten på telefon 116 117.
Ved spørsmål ring Idrettens Skadetelefon på tlf. 987 02 033 (åpent alle dager kl. 9-21).
Jeg har betalt for ordinær lisens, men ønsker utvidet lisens?
Dersom du ønsker å oppgradere lisensen din til en utvidet lisens, kan du betale mellomlegget med samme betalingsinformasjon som du gjorde ved opprinnelig kjøp. Lisensen vil da automatisk oppdatere seg til utvidet lisens.
Jeg har betalt inn lisens to ganger på samme utøver?
Dersom du har betalt inn lisens to ganger på samme utøver, vil du kunne få beløpet refundert. Det er litt ulik framgangsmåte på dette, avhengig av om du har betalt via VIPPS, bankoverføring eller med kredittkort.
Jeg har betalt inn lisens to ganger på samme utøver, men den ene skulle vært på en annen utøver?
Dersom du har betalt inn lisens to ganger på samme utøver, men den ene av disse skulle vært på en annen utøvere, kan dette flyttes manuelt over på den riktige utøveren. Ta da kontakt med lisensansvarlig på e-post: stig.flatebo@skiskyting.no og oppgi navn og fødselsdato på utøveren denne skal flyttes fra og det samme for utøveren det skal flyttes til.
Jeg har betalt inn feil beløp?
Dersom du har betalt inn et for lite beløp, kan du betale inn den manglende summen med samme betalingsinfo som opprinnelig overføring. Dette vil deretter automatisk oppdatere seg.
Dersom du har betalt inn for mye, vil du kunne få beløpet refundert. Det er litt ulik framgangsmåte på dette, avhengig av om du har betalt via VIPPS, bankoverføring eller med kredittkort.
Hvordan kan jeg sjekke om lisensen min er i orden?
Du kan sjekke om skiskytterlisensen din er i orden ved å gå inn på MinIdrett og se under lisenser.
Norges Skiskytterforbund legger også jevnlig ut en oppdatert lisensliste på følgende nettside: https://skiskyting.no/arrangement/nyttig-informasjon/skiskytterlisens/
Vær obs på at dersom det ikke står noe under lisenstype, kan det tyde på at beløpet som er innbetalt avviker fra riktig beløp. Dersom man eksempelvis har betalt inn for lite, vil lisensen ikke være gyldig og forsikringsdekningen vil ikke gjelde.
Jeg har betalt lisens, men dette vises ikke i MinIdrett eller i lisenslisten?
Dersom du ikke finner godkjent lisens, og du har betalt inn beløpet, har noe feilet ved innbetaling. For at vi skal kunne feilsøke og få rettet opp i dette, så må det sendes inn en kvittering av innbetalingen til lisensansvarlig i Norges Skiskytterforbund på e-post: stig.flatebo@skiskyting.no.
Jeg skal gå renn i helgen, og fikk ikke betalt lisens før dagen før. Arrangøren finner meg derfor ikke i lisenslistene. Hva gjør jeg?
Dersom du nylig har betalt skiskytterlisensen og skal delta i en konkurranse, kan det være lurt å ta med en kvittering av innbetalt lisens. Dette kan da vises fram for rennkontoret, om du ikke er oppført med betalt lisens i startlisten. Dersom du likevel skulle bli bedt om å betale engangslisens, kan du få dette refundert ved å kontakte lisensansvarlig i Norges Skiskytterforbund etter konkurransen, på e-post: stig.flatebo@skiskyting.no.
Jeg deltar både i Skiskyting og Langrenn. Kan jeg bruke samme lisens?
Det er dessverre ikke mulig å bruke samme lisens i langrenn og skiskyting. Dette skyldes at lisensen er knyttet opp mot en forsikring og at det vil være ulike behov for dekning i de ulike idrettene.