
Aldri før har så mange valgt å se skiskyting og langrenn midt på sommeren.
Årets Blink-festival i Sandnes ble en braksuksess – endelig med tilskuere på tribunen og et fullt program i sentrum med blant annet toppidrett, barneaktiviteter og konserter. Det var ikke bare publikummet i Sandnes som fikk med seg moroa, i snitt var det rett under 50 % seer-andel for de fire kveldssendingene som gikk på NRK1. Dette er den høyeste seer-andelen arrangementet har hatt noen gang. I fjor hadde de en samlet seerandel på rett over 40%.
– Halvparten av de som så på TV sist uke har valgt å prioritere langrenn og skiskyting midt på sommeren. Dette er vi strålende fornøyde med, og det befester Blink som et sportslig tv-høydepunkt med høy underholdningsverdi, sier Arne Idland sportssjef i Blink-festivalen.
Andelen for Eliteserien i fotball ligger på rundt 10 til 15 prosent, mens kveldssendingene fra Tour De France har hatt en seerandel på mellom 10 og 20 prosent i sommer. Generalsekretær i Norges Skiskytterforbund er også godt fornøyd med tallene.
– Skiskyting gir gåsehud også om sommeren. At vi har utøvere som byr på seg selv og har godt humør bidrar også til et solid tv-produkt tidlig på sesongen. For oss er Blink et veldig viktig arrangement som vi er stolte av å være en del av, sier Morten Djupvik, generalsekretær i Norges Skiskytterforbund.
Seer-andel Blink 2022
Onsdag Lysebotn Opp: 56%
Torsdag BLINK Classics: 47%
Fredag, Sandnes: 50%
Lørdag Sandnes: 46%