I løpet av tre verdenscuphelger har skiskytterlandslaget redusert sine transportutslipp fra 37,5 til 20,3 tonn CO2 fra sist sesong til i år. Færre flyreiser og mer buss har vært løsningen for elitelandslaget.
– Det er motiverende! Gøy å se at enkle tiltak virkelig utgjør en stor forskjell. Vi visste jo at reisene våre er hovedårsaken til at vi slipper ut mye CO2, så da er det veldig fint å kjenne at vi kan bidra på en positiv måte gjennom ganske enkle justeringer tross alt, sier skiskytteren Ingrid Landmark Tandrevold.
Skiskytterne reiste med en av sine hovedsponsorer, Uno-X, sin egen turbuss fra Norge til Østersund, og sparte med dette stort. Ved å droppe flyreise for 13 personer fra Oslo til Østersund med mellomlanding i Stockholm, reduserte nemlig laget sine transportutslipp med 2,1 tonn på transportdelen, bare i løpet av første verdenscuprunde.
Fra Østersund til Hochfilzen reiste utøverne videre med Det Internasjonale Skiskytterforbundets charterfly sammen med de andre nasjonene. Deretter med Uno-X-bussen og forbundets egne biler til sveitsiske Lenzerheide.
– Vi opplever at å reise med buss faktisk også er mer sosialt og avslappende enn flyreiser med inn- og utsjekk av bagasje og våpen. Man slipper også unna smitterisiko i større grad. I tillegg kan utøverne sove eller se film, prate og slappe av sammen med laget. Jeg tror vi vil se mer busstransport i tiden fremover, både fordi det sparer miljøet, men det er også en rimelig måte på reise på, forteller landslagssjef i Norges Skiskytterforbund, Per Arne Botnan.
Transportutslipp Norges Skiskytterforbunds elitelandslag per 18. desember 2023:
2022/2023-sesongen | 2023/2024-sesongen |
Kontiolahti 10,5 tonn CO2 | Østersund 3,4 tonn CO2 |
Hochfilzen 11,07 tonn CO2 | Hochfilzen 9,37 tonn CO2 |
Le Grand Bornand 15,97 tonn CO2 | Lenzerheide 7,6 tonn CO2 |
Totalt 37,5 tonn | Totalt 20,3 tonn |