Mer populær enn Ronaldo

Skiskyting på sommerføre er mer populært enn finalen i Champions League. Skiskytterfinalene på NRK1 under Blinkfestivalen var den mest sette sportssendingen på norsk TV siden verdenscupen i Holmenkollen.

– Dette viser den enorme interessen det er for skiskyting i Norge, selv om rennene går på asfalt istedenfor snø. Spenningen skiskytterne byr på gjør seg uavhengig av klima. Dette er en solid bekreftelse på at vi samler tv-publikum og media året rundt. Vi liker å kalle oss den mest attraktive vinteridretten, og dette viser jo at vi engasjerer publikum når varmegradene dominerer værkartet, sier en sommerblid generalsekretær Rakel Rauntun i NSSF.

Tall fra NRKs analyseavdeling viser at skiskytterfinalene hadde i snitt 498.000 seere. Det er mer enn både VM-kvalifiseringskampen mellom Norge og Tsjekkia (487.000) og selveste Champions League-finalen (482.000). Totalt var det 2,3 millioner nordmenn som fikk med seg sendingene fra Blinkfestivalen.

– Dette er svært gode seertall for norsk tv i juli. Blinkfestivalen har blitt en tradisjon, og har alltid vært populært, sier analysesjef i NRK, Kristian Tolonen til Stavanger Aftenblad.

De mest sette sportsoverføringene på tv i perioden 1. april – 1. august 2017

(markedsandel i parentes):

1. 29. juli: Skishow på sommerføre, NRK 1: 498.000 seere (46,5%)

2. 27. juli: Skishow på sommerføre, NRK 1: 491.000 seere (49,9%)

3. 10. juni: VM-kval: Norge-Tsjekkia, TV Norge: 487.000 seere (43%)

4. 3. juni: UEFA CL-finale: Juventus-Real Madrid, Viasat 4: 482.000 seere (35%)

5. 28. juli: Skishow på sommerføre, NRK 1: 458.000 seere (50%)