– Vi er glade for å starte opp samarbeidet med NSSF, og det skjer på et spennende tidspunkt. Vi har et solid landslag både på kvinne- og herresiden, med mange talenter som ønsker å ta det neste steget. Samtidig gror det godt i skiskytter-Norge, med stor aktivitet blant barn og unge. Swix skal være med på alle nivåer, fra de yngste til eliten, med VM i Holmenkollen i 2016 som en viktig milepæl, sier Ulf Bjerknes, adm. direktør i Swix Sport.
I dag ble også skiskytterlandslagets nye landslagsdrakt presentert for første gang. Swix ser fram til å samarbeide tett med NSSF og utøverne om videre produktutvikling.
– Våre produktutviklere har allerede startet opp samarbeidet med eliteutøverne for å lage nytt og spesialtilpasset utstyr for skiskyting. Tre eksempler er den nye hansken, som Tarjei Bø har vært med å utvikle, den nye landslagsdrakten, og den nye skistavstroppen som gjør det lettere å ta av og på stavene på standplass. Samarbeidet gjør derfor både Swix og utøverne bedre, og vi har flere nyheter på vei, sier Bjerknes.
Tore Bøygard, president i NSSF, tror sponsoravtalen vil ha positiv effekt på rekrutteringen og oppslutningen om skiskyting i Norge.
– Swix’ solide posisjon og sterke distribusjonsnettverk i Norge vil bli viktig for å skape oppmerksomhet om sporten og øke interessen blant barn og unge. Rekruttering er helt avgjørende for at vi i framtiden skal ha et landslag i verdenstoppen, slik vi har i dag. At Swix ønsker å være med oss i dette arbeidet synes vi er veldig morsomt. Vi har store ting på gang, og mye spenning i vente, sier skiskytterpresidenten.
VM i Holmenkollen og Oslo 2016 er en viktig milepæl for skiskytter-Norge, og eliteutøvernes klare mål for de neste sesongene. Tore Bøygard ønsker også å bruke VM på hjemmebane til å få flere til å prøve skiskyting.
– Skiskyting er en populær sport og har fått en solid posisjon i befolkningen. Kombinasjonen av sterke norske resultater og en intens spenning i konkurransene er viktig. Denne spenningen kan man også oppleve selv, både i sporet og på standplass. Vi håper VM i Holmenkollen kan være en bidragsyter til at flere får opp øynene for skiskyting som en flott idrett, spesielt blant barn og unge, sier han.
Sponsoravtalen mellom Swix og NSSF starter opp nå og gjelder for fire år. Avtalen omfatter i første rekke bekledning, både for trening og konkurranser, men vil også inkludere andre aktiviteter og tiltak for å øke attraktiviteten til skiskyting over hele landet.
For mer informasjon, kontakt:
Ulf Bjerknes, adm. direktør i Swix Sport AS. Telefon: +47 91 32 04 90. E-post: u.bjerknes@swixsport.no
Stig Flatebø, fungerende gen. sekretær i Norges Skiskytterforbund. Telefon: +47 95 96 62 18. E-post: stig.flatebo@skiskyting.no