– Vi er stolte av å kunne offentliggjøre sponsoravtalen med Norges Skiskytterforbund. Skiskyting har fått en enorm posisjon i Norge, som en følge av sterke sportslige resultater og at folk har fått øynene opp for den intense spenningen i konkurransene. Skiskyting byr på høy puls fra start til mål, og idrettsprestasjoner i verdensklasse. Vi gleder oss til å jobbe sammen med utøvere og forbund for å videreutvikle sporten og skiskytternes attraktivitet, sier Ulf Bjerknes, adm. direktør i Swix Sport.
Sponsoravtalen med Norges Skiskytterforbund posisjonerer Swix i et viktig marked, også utenfor Norges grenser.
– Skiskyting er stort i Norge og viktig for å understøtte Swix sin posisjon på hjemmemarkedet. I tillegg er skiskyting enda større i Mellom-Europa, som representerer et spennende satsningsområde for oss. Vi har opplevd en positiv utvikling i denne regionen, og er overbevist om at skiskyting er en glimrende arena for å vise kvaliteten på våre produkter, sier Bjerknes.
De norske skiskytterne gjorde rent bord i årets VM i Nove Mesto, med åtte gull, to sølv og én bronse på elleve konkurranser. Norges Skiskytterforbund satser for fullt frem mot VM i skiskyting 2016 i Holmenkollen.
– Vi i Norges Skiskytterforbund har sett hva Swix har bidratt med til skiidretten opp gjennom årene, både når det gjelder kvalitetsprodukter og engasjement. Norges Skiskytterforbund gleder seg til å samarbeide med Swix, både når det gjelder utviklingen av idretten vår og produktene vi bruker. Vi har hatt et svært godt samarbeid med vår nåværende leverandør av bekledning og vil fortsette vårt gode samarbeid med dem til etter OL i Sochi, da Swix vil overta, sier Rakel Rauntun, generalsekretær i Norges Skiskytterforbund.
Ved å inngå samarbeid med Norges Skiskytterforbund, har Swix besluttet å ikke utløse opsjonen i sponsoravtalen for bekledning til langrennslandslagene i Norges Skiforbund (NSF).
– Vi har hatt mange spennende år sammen med NSF Langrenn, og skal gjøre vårt for at det gode samarbeidet varer kontraktstiden ut gjennom neste sesong. Vi vil fortsatt ha et godt og tett samarbeid med NSF Langrenn, spesielt på smørningssiden, sier Bjerknes.
– Avtalen med Norges Skiskytterforbund vil bidra til å utvide Swix sitt viktige rekrutteringsarbeid innen skiidretten, og understøtte ytterligere ressurser Swix vil bruke på å utvikle produkter og gi støtte til lokale langrenns- og skiskytterklubber. Langrennssporten og elitesatsing innen skiidretten er fortsatt en hovedarena for Swix, men nå ønsker vi også å vie mer tid og ressurser på bredden i langrenn og skiskyting, samt videreutvikle satsningen på langløp. Swix skal fortsatt sørge for at norske langrennsløpere og skiskyttere har den beste skismørningen, sier Bjerknes.
Swix’ styrkede satsning på bredden av norsk skiidrett blir tatt godt i mot av Norges Skiskytterforbund.
– Vi synes det er veldig spennende at en ledende merkevare som Swix, med sitt sterke distribusjonsnett, nå også vil fange opp skiskytterklubber og -lag i sitt fokus i årene som kommer, avslutter Rauntun.
Norges Skiskytterforbund ble stiftet 10. desember 1983. Frem til stiftelsesdatoen var skiskyting underlagt Det Frivillige Skyttervesen. NSSF har ca 10 000 medlemmer, hvorav ca 32 % av disse er kvinner. Medlemmene er fordelt på ca 185 klubber og 16 skiskytterkretser. Norges Skiskytterforbunds visjon er “Skiskyting – den mest attraktive vinteridretten!”. Visjonen er basert på NSSFs fire verdier; fellesskap, mestring, spenning og glede. Skiskyting er en meget populær idrett, som siden 2002 har toppet MMI sin statistikk over Norges mest populære idretter. Gjennom flotte profiler for skiskyting og engasjerte trenere og ildsjeler på grasrotnivå, har rekrutteringen økt med 46 % de siste 5 årene.
Swix Sport Gruppen er verdens ledende leverandør av skismørning under merkenavnene Swix og Toko. Videre er selskapet også markedsleder innen skistaver under merket Swix. Selskapet er en betydelig aktør innen sportstekstiler, under merkene Swix, Bavac, Ulvang og Lundhags. Morselskapet Swix Sport AS har sin hovedvirksomhet i Oslo og Lillehammer.Stavproduksjon foregår i datterselskap i Litauen. Det norske datterselskapet Original AS er ledende i Skandinavia innen teamwear, gjennom merkevarene Kalas og Swix. Produktene distribueres gjennom datterselskaper i Sverige, Sveits, Tyskland, USA og Japan. Salg til øvrige markeder håndteres gjennom distributører. Swix Sport AS er 100 % eid av Ferd AS.